Formula 1 -kausi 2023 alkaa pian: luvassa uusi budjettikatto ja muita sääntöuudistuksia

Alkavan F1-kauden ensimmäinen osakilpailu käynnistyy Bahrainissa 5.3.2023. Uudet muutokset sääntöihin pyrkivät tasaamaan tallien välisiä eroja sekä kannustamaan enemmän ohituksiin, mutta miten hyvin niiden uskotaan toimivan?

Tulevasta Formula 1 kaudesta tavoitellaan entistä tasaisempaa uudella budjettikatolla

F1 pääsi vuoden 2020 alkupuolella sopuun uudesta tallien budjettikatosta, joka laskee kauden aikana tallien käytössä olevaa rahamäärää huimalla 30 miljoonalla dollarilla. Vielä edellisen kauden aikana tallien budjettiraja oli 175 miljoona dollaria, mutta 2021-kausi rajasi tallien vuosikulut 145 miljoonaan dollariin ja kattoa lasketaan entuudestaan viidellä miljoonalla kaudella 2022. Budjettileikkaukset eivät tule jäämään tähän, sillä alennukset jatkuvat myös kaudella 2023, jolloin tullaan näkemään vielä toisen viiden miljoonan dollarin lisäleikkaukset kauden edelliskauteen verrattuna.

Tallien varallisuuserot ovat aiheuttaneet ongelmia Formuloille, sillä varakkaampien ja vähävaraisempien tallien vuosikulujen erot ovat olleet menneinä vuosina todella huomattavat: rikkaammilla talleilla vuosibudut ovat liikkuneet yli 400 miljoonassa dollarissa samalla, kun pienemmät kilpakumppanit ovat yrittäneet pysyä vauhdissa mukana jopa alle 150 miljoonalla.

Budjettikatto on muutos oikeaan suuntaan, mutta tallien varallisuuksien välille jää edelleen huomattavia eroja

Vaikka tallien rahankäyttöä pyritäänkin rajoittamaan, niin korjattavaa jää edelleen. Pärstäkertoimelta voisi helposti kuvitella, että kaikki lähtevät kauteen samalta viivalta, mutta budjettikatto ei ole ainakaan tulevalla kaudella taikasauvan heilautus tallien erojen kaventamiseen.

Uusi budjettikatto koskee kuitenkin vain kahtakymmentä asiaa tai kohdetta, joita rajoitetaan. Ei siis kannata keskittyä ainoastaan niihin sääntöihin, joita rahoituksessa rajataan, mutta mitä edelleen sallitaan. Näihin budjettirajoituksiin eivät sisälly esimerkiksi tallien markkinointikulut, eivätkä kuljettajien tai tallin kolmen kovapalkkaisimman työntekijän palkat. Tämä jättää edelleen tuntuvan etulyöntiaseman Mercedeksen, Ferrarin tai Red Bullin kaltaisille tiimeille, joilla on pääomaa sijoittaa huippuluokan kuljettajiin sekä teknisiin insinööreihin.

Tähän muutokseen ei kuitenkaan kannata suhtautua liialla pessimismillä, sillä suunta on ehdottomasti oikea. Formuloiden kannalta on tärkeää, että sarjan pitkän aikavälin kestävyyttä vahvennetaan. Tallien on pystyttävä ajamaan kilpailukykyisessä ekonomiassa samalla, kun niillä on vapauksia priorisoida omien varojen käyttökohteet. Aika näyttää, miten uudet ratkaisut toimivat.

Tekniset sääntömuutokset tavoittelevat vähemmän vauhtia ja enemmän ohituksia

Viime vuosina Formuloiden ongelmaksi on ilmennyt liian voimakas pitovoima (downforce), joka autoa maahan kohti painavana voimana kuluttaa renkaita liikaa. Tämän vuoksi F1, tallit ja kuljettajat ovat ymmärtäneet, että autojen nopeudet eivät voi nousta jatkuvasti, sillä kuljettajien turvallisuusriskit nousevat samalla. Alati nousevat nopeudet toki näyttävät katsojan silmään viehättävältä, mutta se myös vaikeuttaa osaltaan ohituksia, joka on kuitenkin yksi autourheilun kulmakivistä.

Tähän ongelmaan F1 pyrkii löytämään ratkaisun tuomalla uusia auton aerodynamiikkaan vaikuttavia muutoksia, joiden tavoitteena on laskea autoihin kohdistuvaa pitovoimaa.

F1-fanit voivat nauttia tulevan kauden lähetyksistä pilkkahintaan

Monet F1-fanit ovat tottuneet seuraamaan F1-lähetyksiä maksullisilta kanavilta, joiden vuosimaksut liikkuvat useimmiten sadoissa euroissa. Erityisen ilahduttava tieto alkavaa kautta ajatellen on se, että 2023 F1-kausi on mahdollista katsoa VPN:n avulla täysin laillisesti Suomessa murto-osalla kanavapaketin hinnasta – sama pätee myös ulkomailla asuville ja matkaaville!

VPN:n avulla pystyt katsomaan F1-lähetykset pelkän sovelluksen hinnalla netissä ulkomaisilta ilmaiskanavilta, joilla ei ole lähetysoikeuksia kotimaansa ulkopuolelle. Tämän vuoksi esimerkiksi suomalaisten tv-kanavienkin suoratoistopalvelut eivät toimi ulkomaisista IP-osoitteista. VPN-sovelluksella voit luoda yhteyden lähetysmaassa sijaitsevaan palvelimeen, joka muuttaa IP-osoitteesi kyseisen palvelimen sijaintiin. Tällöin verkossa ulospäin näyttää siltä, että katsoisit livelähetystä kyseisessä maassa.

Nappasin vähän aikaa takaperin käyttööni VPN-SUOMI.fi -sivuston suositteleman VPN-sovelluksen monien tuttujeni kannustamana ja olenkin ehtinyt testailemaan sitä eri kanavien kanssa ja voin todeta, että urheilun ystävälle se on todella toimiva ja kustannustehokas ratkaisu. Voinkin suositella myös lukijoitani kokeilemaan VPN:ää, sillä tarjolla olevien ilmaiskanavien lähetysten laatu on mielestäni sen verran korkea, etten usko palaavani takaisin kanavapaketin omistajaksi. Säästäminen on kuitenkin yksi niistä syistä, jonka vuoksi ylipäätään kirjoitan tätä blogia.

Maaliskuun Bahrainin GP:hen on vielä hetki aikaa, joten vielä ehtii valmistautua. Toivottavasti tulemme vihdoin näkemään ehjän kauden ilman koronaesteitä kahden vuoden jatkuneen pandemian jälkeen!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *