18.8.2014

Usein kysytyt kysymykset

Materiaalin myyminen

Ilmoitatte, että myynnistä peritään 25 prosentin provisio. Mihin tuo raha menee?

Provisioilla katetaan palvelun ylläpitämiseen liittyviä kustannuksia sekä kehitetään palvelua eteenpäin. Tarkoituksenamme ei ole tuottaa suuria voittoja vaan kehittää mahdollisimman toimiva palvelu, joka aidosti hyödyttää sekä materiaalin käyttäjiä että tuottajia. Palvelun kehittämisen suhteen otamme mielellämme vastaan palautetta.

Mikä on materiaalintuottajana suhteeni palvelun ylläpitäjään?

Materiaalintuottaja ei ole työsuhteessa palvelun ylläpitäjään. Materiaalintuottaja toimii materiaalin myyjänä, mutta antaa myyntiperustaista provisiota vastaan materiaalin myymiseen liittyvät tekniset järjestelyt ja maksuliikenteen välittämisen palvelun ylläpitäjän hoidettavaksi.

Miksi en ole saanut rahaa tililleni, vaikka materiaaliani on ostettu?

Stripe tilittää rahaa sykleissä, jonka käyttäjä pystyy määrittämään itse (minimissään 1 viikko). Kannattaa tutustua Stripen dashboardiin, josta voit muokata asetuksiasi sekä seurata rahan liikkeitä kaupassasi.

Stripe vaatii pankki- ja rahoitusalan lakien mukaan myyjiä tunnistautumaan suojattua yhteyttä pitkin, joka löytyy Stripen dashboardista. Muistathan tunnistautua, jotta rahat kulkevat tilillesi. Myyntiä voi kertyä jo ennen tunnistautumista ja saat kertyneet rahasi tunnistautumisen jälkeen.

Miksi lisäämäni materiaali ei näy Summiksessa?

Myyjän materiaali asetetaan myyntikelpoiseksi vain, jos seuraavat kriteerit täyttyvät:

  1. Myyjä on rekisteröitynyt Summikseen
  2. Myyjä on liittänyt Stripe-tilin omaan tunnukseensa
  3. Materiaali on teknisesti toimiva (liitetiedosto avautuu)
  4. Materiaalin kuvaus vastaa myytävän materiaalin sisältöä
  5. Materiaali ei täytä plagioinnin tunnusmerkkejä

Summis pyrkii tarkastamaan lisätyt materiaalit 24 tunnin sisällä lisäyksestä. Jos materiaalisi ei näy palvelussa aikarajan täytyttyä, ota meihin yhteyttä.

Miten saan nostettua tienaamani rahat?

Saat rahasi myymästäsi materiaalista automaattisesti haluamallesi pankkitilille, kunhan olet linkittänyt Stripe-tilisi Summikseen. Stripe hoitaa maksunvälityksen ostajalta myyjälle eikä turhia välikäsiä tarvita. Voit lukea Stripe-tilistä ja sen liittämisestä Summikseen enemmän tästä osoitteesta: Stripe-tili

Muistathan tunnistautua Stripe:n suojattua yhteyttä pitkin. Tunnistautumisen jälkeen rahat voivat siirtyä tilillesi (myyntiä voi tapahtua jo tätä ennen). Tunnistautuminen on normaali käytäntö (KYC – Know Your Customer) pankki- ja rahoitusalalla, johon Stripe kuuluu. Lisätietoa aiheesta tästä.

Säilytänkö kaikki oikeudet laatimaani materiaaliin?

Ehdottomasti. Oletuksena kaiken Summiksessa myytävän materiaalin oikeudet säilyvät materiaalin tuottajalla. Halutessasi voit myös myydä materiaalia esimerkiksi Creative Commons -lisensseillä, jolloin muut voivat kehittää materiaaliasi eteenpäin. Mainitsethan tämän tuotekuvauksessa.

Materiaalin ostaminen

Kuka vastaa myydyn materiaalin laadusta?

Ennen kuin myyjän materiaali tulee myyntikelpoiseksi Summiksessa, tarkastamme seuraavat asiat:

  1. Materiaali on teknisesti toimiva (liitetiedosto avautuu)
  2. Materiaalin kuvaus vastaa myytävän materiaalin sisältöä
  3. Materiaali ei täytä plagioinnin tunnusmerkkejä

Materiaalin laatu on kuitenkin ensisijaisesti materiaalin tuottajan vastuulla. Uskomme, että materiaalintuottajat tekevät parhaansa tuottaakseen laadukasta materiaalia. Laadunvarmistuksessa vertaisarviolla on suuri merkitys, ja arvostamme suuresti käyttäjien antamia tuotearvioita. Tuotearviot auttavat muita ostajia arvioimaan materiaalin laatua ja materiaalintuottajia kehittämään materiaaliaan paremmaksi.

Ostin materiaalin, mutta se ei ole tullut sähköpostiini. Missä vika?

Muistathan tarkistaa sähköpostisi roskapostikansion. Joskus sähköposti saattaa siirtää postia roskikseen liian innokkaasti, joten nopea vilkaisu kannattaa.

Jos roskapostissa ei ole ostamaasi materiaalia, ota yhteyttä Summikseen etusivulta löytyvällä lomakkeella tai sähköpostilla. Laitamme tekniikan ojennukseen ja toimitamme materiaalin sinulle ASAP.

Ostin tuotteen ja epäilen sen rikkovan kolmannen osapuolen tekijänoikeuksia. Miten toimin?

Otamme tekijänoikeusasiat erittäin vakavasti, ja sopimusehdoissamme kielletään tekijänoikeuksia loukkaavien materiaalien lataaminen palveluun. Ilmoitathan epäilyistäsi heti ylläpitoon, niin selvitämme asian. Ylläpito poistaa materiaalit, jotka vaikuttavat loukkaavan tekijänoikeuksia ja voi harkintansa mukaan estää palvelun käytön sopimusehtoja loukkaavilta materiaalintuottajalta.

Yleistä

Kuka palvelua ylläpitää?

Palvelun ylläpitäjänä toimii Summunity Oy, joka on kolmen korkeakouluopiskelijan vuonna 2013 perustama yhtiö.