Anna laittoi muistiinpanonsa myyntiin: ”Tuli mieleen, että näillehän voisi olla kysyntää”

Marraskuun viimeisen viikon tiistaina Summikseen rekisteröityi uusi materiaalituottaja nimellä Anna. Anna latasi tulevan perjantain taloustieteen tenttiä varten laaditut omat muistiinpanonsa kurssista kanssaopiskelijoiden saataville. Kyseisen viikon lauantaina 30 henkilöä oli ladannut muistiinpanot ja Anna tienannut kolminumeroisen summan tiivistelmällään. Sittemmin Anna on jatkanut tiivistelmien lataamista muista kursseista ja uusintatentit ovat lisänneet myyntiä uusina aaltoina. Haastattelimme Annaa hänen käyttökokemuksistaan ja pyysimme häntä myös jakamaan vinkkejä materiaalien tuottamiseen ja myymiseen.

”Olen laittanut vasta kaksi materiaalia sivuille, mutta tuloja on tullut omaan taskuun reilu 100e per muistiinpano.”

Missä vaiheessa päätit alkaa tekemään muistiinpanoja sillä ajatuksella, että niistä voisi olla muillekin hyötyä?
– Tehdessäni ensimmäistä kertaa muistiinpanoja koko kirjan pohjalta tuli mieleen, että näillehän voisi olla kysyntää. Muokkasin pikaisesti muistiinpanojeni alkuosan selkeämpään muotoon ja jatkoin ne loppuun tällä tyylillä.

Anna Lehtola

blog-anna

  • Aloitti opinnot Svenska Handelshögskolanissa 2014
  • Laatinut kaksi kurssitiivistelmää Summikseen myytäväksi

Annan myyntisivu

Edistivätkö muistiinpanot oppimisprosessia?
– Ehdottomasti! Otettuani ns. selkeämmän linjan muistiinpanojeni tekemiseen koitin samalla pitää mielessä, että kaikki oleellinen tulisi näkyä muistiinpanoissa, jotta muutkin saavat niistä jotain irti. Näin tulin itsekin opetelleeksi asian hyvin jäsennellen ja keskityttyä sellaisiinkin asioihin, jotka olivat minulle jo ennestään vähän tutumpia. Opin kurssin asiat selkeänä kokonaisuutena ja tentissä huomasin, että tästä oli selkeästi hyötyä.

Minkälaisella rungolla kirjoitit materiaalisi?
– Etenin kirjoissa kappale kappaleelta merkaten alkuun kyseisen kappaleen otsikon. Tein sekä taloustieteen, että laskentatoimen muistiinpanot Wordilla ja piirsin Wordin piirtotoiminnolla yksinkertaisia kuvia tekstin tueksi sekä lisäsin mukaan kirjojen esimerkkitehtäviä.

Miten markkinoit materiaaleja?
– Vuosikurssillani on ryhmä Facebookissa, ja laitoin sinne linkin materiaaleihini. Moni oli innoissaan ja kiitteli kuinka tämä pelasti heidän pänttäämisensä, joten uskalsin laittaa myös seuraavasta materiaalista, ilman, että se tuntui tuputtamiselta. Yhtenä tärkeänä osana markkinointiani pidän myös sitä, että lisäsin materiaalistani selkeän kuvan Summikseen ja kirjoitin kattavan kuvauksen muistiinpanojen sisällöstä ja pituudesta.

Kuinka paljon tiivistelmiäsi on myyty, ja oletko tyytyväinen myyntiin?
– Olen laittanut vasta kaksi materiaalia sivuille, mutta tuloja on tullut omaan taskuun reilu 100e per muistiinpano. Hintaa materiaaleillani oli vain viisi euroa, joten summa yllätti minut erittäin positiivisesti. Tuntuu, että tässähän pääsee ahkerasta opiskelusta jo tuntipalkoille.

Haluasitko antaa vinkkejä kurssitiivistelmän tekemiseen?
– Kannattaa alkuun kurkata vanhoja kokeita, jotta saa kuvan siitä, millaisia kysymykset mahdollisesti tulevat olemaan. Sen jälkeen kirjoittaa muistiinpanot sillä ajatuksella, että kirjan/kurssin oleelliset asiat tulisi niissä ilmi. Ajattelin kirjoittaessani, että kirjoitan niin, miten itse oppisin asian helpoiten, ja se näyttää toimineen.

Mitä tulevaisuudessa? Aiotko tehdä jatkossakin matskuja ja kuinka paljon?
– Aion jatkaa muistiinpanojen tekemistä silloin kun aikaa riittää. Olisi hienoa jos moni muukin lähtisi mukaan, jotta voisin tarvittaessa myös itsekin turvautua niihin.

Annan vinkit materiaalin myyntiin asettamiseen

  1. Kansikuva. ”Lisää tekemästäsi materiaalista kansikuva. Mahdolliset kuviot ja tekstikorostukset antavat tiivistelmällesi selkeämmän rakenteen.”
  2. Ytimekäs otsikko. ”Materiaalin otsikosta tulisi selkeästi käydä ilmi mihin kurssiin se liittyy.”
  3. Materiaalin sisältö. ”Onko kyseessä tiivistelmä teorioista ja termeistä vai sisältääkö se mallivastaukset tenttiin? Tiivistelmän pituus.”
  4. Markkinointi. ”Materiaali myy vasta kun kohderyhmä on tietoinen sen olemassaolosta. Facebook-päivitys viikko ennen tenttiä herättää kohderyhmäsi mielenkiinnon.”

blog-anna-02

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *